کارتخوان: پر تغییرترین ابزار در بازار پرداخت الکترونیک

براي جواب به اين سوال (چه نوع کارتخواني مناسب کسب و کار ماست؟) اول بايد شناخت کلي نسبت به انواع کارت خوان داشت. تلاش مي‌کنيم بدون وارد شدن به مباحث پيچيده فني، با معرفي کلي انواع دستگاه‌هايي که تاکنون به بازار عرضه شده، پاسخ مناسبي به اين سوال ارائه کنيم. دستگاه کارت خوان سيار به نسبت متوسط عمر حضور در بازار پرداخت الکترونيک، از ساير ابزارهاي اين حوزه پرتغييرتر بوده و با شتاب بيشتري مسير پيشرفت را طي مي‌کنند. ساختار فني دستگاه کارتخوان از ساير ابزارهاي عمومي پرداخت مانند خودپرداز بسيار ساده‌تر است. از طرفي چون به تعداد بيشتري از اين دستگاه‌ها نياز است توليد اقتصادي و انبوه آن اهميت بسيار زيادي داد. همچنين سهولت استفاده از آن چالشي است که توسعه دهندگان هميشه با آن درگيرند، مجموعه مواردي که به آن اشاره کرديم همه در شکل‌گيري ابزاري که امروز همه‌ي کسب و کارها به آن نياز دارند تاثير دارد.

 Dialupنسل اول: کارتخوان تلفني  

کساني که تجربه استفاده از اينترنت مبتني بر خطوط تلفن را دارند با خصوصات اين سبک از اتصال آشنا هستند. اگرچه اين فناوري امروز در کامپيوترها استفاده نمي‌شود هنوز براي اتصال برخي از ابزارها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مودم‌هاي Dialup براي ارسال اطلاعات از خطوط مستقيم تلفن بهره مي‌برند و هنوز برخي از کارتخوان‌هاي موجود با اين روش کار مي‌کنند. از خصوصيات بارز اين نوع از کارت خوان اشغال شدن خط تلفن هنگام ارسال اطلاعات است، اگر در هنگام ارسال اطلاعات از تلفن استفاده شود ارتباط قطع و بايد فرايند کارت کشيدن مجددا تکرار گردد. اين نوع کارتخوان براي کسب و کارهايي مناسب است که تعداد دفعات استفاده و مجموع تراکنش‌هاي آنها خيلي کم است. اين نوع کارت خوان نسبت به نسل‌هاي بعدي خود کمي کند به نظر مي‌رسد.

  (LAN)نسل دوم: دستگاه کارت خوان شبکه‌ اي 

ويژگي برجسته اين نوع کارتخوان استفاده از کارت شبکه براي اتصال به جاي مودم ديالاپ است. کافيست از پورت پشت دستگاه کارت خوان يک کابل شبکه به محل سوئيچ يا مودم خود وصل کنيد، بدون نياز به خط تلفن، کارتخوان از طريق اينترنت به شبکه متصل شده و فرايند ارسال اطلاعات به سرعت انجام مي‌شود. سرعت بالاي اين نسل از کارت خوان‌ سيار براي فروشگاه‌هاي بزرگ و مراکز خريدي که تراکنش‌هاي بالا و پيوسته نياز دارند بسيار مناسب است. تقريبا تمامي کارتخوان‌هاي ثابت فعلي داراي چنين قابليتي هستند.

WiFiنسل سوم: دستگاه کارت خوان سيار دارای

اين نوع کارت خوان شبيه تبلت يا لپ‌تاپ قابليت اتصال به اينترنت از طريق واي‌فاي را دارد. به خوبي و با سرعت کارتخوان‌ متصل به Lan کار مي‌کند و تا شعاعي که برد فرستنده واي‌فاي آن را پوشش مي‌‌دهد قابل جابجايي است. مهمترين مزيت اين نوع کارتخوان عدم نياز به کابل‌کشي براي تلفن يا شبکه است. در فروشگاه‌هاي که نياز به چندين کارت خوان هست اين نوع بسيار کارآمد و به‌صرفه است. معمولا اکثر دستگاه هاي کارتخوان داراي واي‌فاي داراي کارت شبکه lan نيز هستند و هر دو نوع ارتباط را پشتيباني مي‌کنند.

GPRS نسل چهارم: کارتخوان‌ سيم‌کارتي يا مجهز به 

اين نوع کارتخوان از بستر ديتاي موبايل براي اتصال به شبکه اينترنت استفاده مي‌کند. به اين صورت که پشت دستگاه همانند موبايل محلي براي قرار دادن سيم‌کارت وجود دارد و دستگاه قادر است از طريق فناوري GPRS اطلاعات را ارسال کند. معمولا اکثر دستگاه‌هاي پوزسيار سيم‌کارتي، باطري هم دارند که صاحب دستگاه را قادر مي‌سازد آن را بدون محدوديت به هر نقطه‌اي منتقل و استفاده کند. بزرگترين محدوديتي که اين نوع کارت خوان دارد عدم امکان استفاده در محلي است که پوشش موبايل در آن وجود نداشته يا سيم‌کارت استفاده شده قابليت ارائه ديتا در آن محل را نداشته باشد. اين نوع کارتخوان به دليل سهولت جابجايي به کارتخوان‌ بي‌سيم هم مشهور است.

(PC-Pos)نسل پنجم: کارتخوان اتصال مستقيم به کامپيوتر

متداولترين استفاده از اين نسل کارت خوان در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و مراکز بزرگ خريد است. در اين نوع کارتخوان پس از صدور فاکتور مبلغ به صورت خودکار از طريق کامپيوتر به کارتخوان منتقل شده و نيازي به وارد کردن دستي مبلغ نيست. نمونه متفاوت آن تقريبا در بيشتر پمپ‌بنزين‌ها در حال استفاده است. بستر اتصال مستقيم کارتخوان با دستگاه‌هاي ديگر مثل صندوق فروش يا نازل پمپ بنزين يک رايانه‌ي واسط است که قادر است هر نوع فعاليت مورد نياز تعريف شده بين دو دستگاه را انجام دهد.

نسل ششم: کارت خوان‌ موبايلي يا شخصي

کارتخوان‌ موبايلي در واقع همان دستگاه‌هايي هستند که با فناوري GPRS به شبکه بانکي متصل شده و اطلاعات را بر بستر ديتاي موبايل منتقل مي‌کنند، اين دستگاه‌ها از نظر ظاهري بسيار سبکتر و کوچکتر از نسل قبلي خود هستندو در ظاهر به موبايل شبيه هستند اما شکاف مخصوص کارت کشيدن دارند. برخي داراي چاپگر و برخي هم بدون چاپگر هستند. معمولا براي کسب و کارهاي شخصي و تعداد تراکنش‌هاي بسيار پائين مناسب مي‌باشند. اين نوع کارت خوان به کارتخوان شخصي معروف هست و در مدل‌هاي جديدتر از سيستم‌عامل‌هاي موبايل هوشمند مانند اندرويد براي مديريت اطلاعات آن استفاده مي‌شود.
هرچقدر تنوع کارت خوان سيار بيشتر شود طيف وسيعتري از کسب و کارها را شامل مي‌شود. اغلب کارتخوان‌هاي موجود امروزي همزمان داراي امکانات چند نسل هستند، با توجه به اين که براي هر يک از انوع معرفي شده برندهاي مختلفي در بازار موجود است ممکن است تشخيص اين که چه دستگاهي مناسب چه نوع کسب و کاري است براي برخي فروشندگان سخت باشد از همين رو مشاورين شرکت آيريک تجارت نصف جهان آماده‌اند در اين خصوص اطلاعات لازم را در اختيار شما بگذرند. با ما تماس بگيريد.

Comments

Popular posts from this blog

پین پد متصل به کارت خوان چیست؟

کارتخوان: بهترین ابزار برای مدیریت و شفافیت مالی

مهمترین تصورات اشتباهی که در مورد کارتخوان وجود دارد